Josefin gästbloggar: forskning och myror

Det här inlägget tillägnas forskare och experter. Jag är ett stort fan av det ni gör. Verkligen. Det är härligt att det finns människor som lägger ned en stor del av sin vakna tid på att undersöka och försöka förklara världen vi lever i. Att ni nördar in er på detaljer som kanske kan bidra till en bättre förståelse av det stora hela. Som till exempel min franska kompis Antoine. Han ägnade ett halvår åt att räkna myror på Nya Zealand. De ville ta reda på om man kan studera klimatförändringar genom att titta på förändringar i myr-populationer. All heder till er.

Men vi behöver lösa en grej. Det här med att dela med sig av det man kan. Ja, alltså nu finns det ju forskare, professorer och lektorer som är grymma på det. Men i ärlighetens namn så har jag stött på ganska få under min tid på universitetet. Jag förstår att det är svårt att koka ner år av kunskap och erfarenheter till kärnfulla budskap som studenterna minns och kan dra nytta av, utan att det blir alltför simpelt. Det verkar vara just enkelheten som sätter stopp. Många föreläsare verkar ha en fobi mot att sålla bort information. Det är som att all information är lika viktig. Det är på ett sätt sant. Det är bra att försöka ge lyssnarna en chans att själva bedöma situationen. Risken är bara att vi studenter inte hänger med i svängarna och att vi stapplar ut från föreläsningssalen fyllda med ostrukturerad information som pyser ut ur öronen (eller är det bara jag?). I värsta fall har vi inte alls kapacitet till att bedöma situationen utan har en massor av fragment som vi inte riktigt lyckas göra ett sammanhang av.

Mångfald av metoder

En nyckel till pedagogiken är att använda sig av olika inlärningsmetoder. Jag vet personer som hatar presentationer men är jättebra på att skriva prov. Andra vänner som lär sig jättebra genom att läsa tjocka böcker, medan bättre tar till sig genom att lyssna.  I projektet PARMI där min praktik ingår försöker man experimentera med just detta. De skapar online-baserade kurser som blandar film, text, bilder och interaktiva övningar. För att till exempel presentera fallstudier och erfarenheter från projekt tror jag inte att det krävs en tre timmars lång föreläsning. Det kanske räcker gott med en kärnfull text eller en video.

Önskelista

Jag avslutar med en liten ödmjuk önskan. Nästa gång ni ska ge en överblick på det ni gör och ger en praktikant ”det viktigaste och allra mest väsentliga” av er forskning för att hon ska konstruera en kurs, försök att begränsa er till.. tja.. låt säga tjugo sidor? Inte 200. Och helst inte på franska.

Tack på förhand!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s